Gepubliceerd op: 26 januari 2016 15:49

Als Birk, de vader van Mikael, verdrinkt, volgt een periode waarin rouw, schuld, verdriet en onmacht zijn moeder steeds verder van hem vervreemden. Ze wonen samen met een andere man, een visser, op een afgelegen eiland boven Schotland.

Terwijl er ogenschijnlijk weinig gebeurt, verandert heel hun leven tot een bijna ondoenlijke opgave, met voor ieder van hen hun eigen ongeluk dat alle glans wegneemt van het ooit idyllische isolement. Het wanhopige verdriet bij het verlies van een geliefde man en vader is op indringende wijze beschreven, waar de sfeer van een eiland met een gure en eenzame ligging niet weinig aan bijdraagt. Maar door alles heen blijft ook de (verloren) liefde voor Birk voelbaar en richten zowel zoon als moeder een klein monumentje voor hem op.

Ik heb zelden een roman gelezen die je zo boeit terwijl het nergens over gaat. Elke zin boeit en beklemt. Poëtisch en toch makkelijk leesbaar. Jaap Robben schrijft zo dat je het gevoel hebt dat je als toeschouwer het verhaal live meemaakt. Je voelt de sfeer, de beklemming, de onmacht van de hoofdrolspelers. Kortom zeer de moeite waard. Het is de debuutroman van Jaap Robben, bekroond met de eerste Boekhandelsprijs.

Wilt u dit boek ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!
Mariël Schotpoort, Medewerker Cultuur en Informatie Volwassenen, Bibliotheek Brummen | Voorst

• Schrijver: Jaap Robben
  • Titel: Birk