Gepubliceerd op: 11 april 2016 17:51

De jonge Vlaamse Odile komt op straat te staan, als haar moeder wordt opgenomen in een gesticht. Haar vader leeft niet meer. Op de kermis ontmoet ze Koben, een arme, hardwerkende pachter. Ze krijgen verkering en ze trouwen.

Door misoogsten lukt het hen niet meer, om van het land te leven. Als er kolonisten worden gezocht voor Amerika, gaan Koben en zijn vrouw hier dan ook op in. De moeder van Odile, die inmiddels uit het gesticht ontslagen is, gaat ook mee. Er wordt hen een mooie akker beloofd.

Na een reis vol ontberingen bereiken ze Amerika. Daar proberen ze samen met een aantal andere landverhuizers een bestaan op te bouwen. Dat valt niet mee, want ze treffen een woestenij aan, die nog maar net onttrokken is aan het oerwoud....Bovendien worden ze vrijwel aan hun lot overgelaten….

De emigranten proberen samen een gemeenschap op te bouwen. Hierbij komen ze voor allerlei dilemma’s te staan. In hoeverre moeten ze zich aanpassen aan de nieuwe omstandigheden? Wie lukt dit het best?

Het dramatische verhaal leest vlot. Gelukkig bevat het ook humoristische gedeelten. En het eindigt ondanks alle ellende hoopvol. Een aanrader voor iedereen, die wil weten hoe het voor de Europeanen is geweest om naar een ander werelddeel te verhuizen.

Wilt u dit boek ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!
Meta Dekker, bibliothecaris leesbevordering en educatie, bibliotheek Nijkerk

• Schrijver: Joke van Leeuwen