Gepubliceerd op: 10 juni 2016 11:59

“…Tegen de avond kwam de vizier eindelijk thuis….. In Parijs had de vizier voor het eerst telegraafpalen en kabels gezien en in Londen de eerste trein en spoorlijn.

In het buitenland trokken de vrouwen altijd zijn belangstelling. Hij zag hen in cafés, in schouwburgen en in politiek kringen…… Hij besefte hoe ongelijk de situatie van de vrouwen in zijn eigen land was omdat ze feitelijk geen rechten hadden. In Moskou had hij in drankgelegenheden een aantal keer een nacht doorgebracht met Russische vrouwen ……. Hij had in zijn leven vele vrouwen gekend, maar hij vond rust bij zijn eigen vrouw, Fagri …..
Soms voel ik me net een oude boom
Waarin de vogels, vlucht na vlucht, neerstrijken.
Maar ik wil dat alleen jij
In mij komt zitten,
En jij voor mij zingt.”

Een korte passage uit het boek de Koning. Wat is er veranderd in meer dan honderd jaar? Zijn er nog steeds de Westerse invloeden? Wie heeft er werkelijk de macht? Is dat de sjah, of toch de vizier, of de Engelsen? Het antwoord vind je niet in dit boek, maar geeft een doorkijkje hoe culturen in elkaar steken. Een prachtig boek om te lezen.

Wilt u dit boek ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!
Joly Ilsink, Bibliotheek Brummen/Voorst

• Titel: De Koning