Gepubliceerd op: 9 september 2016 09:08

Wanneer de 39-jarige drugskoerier Charlie Finn, gedreven door een zwaar schuldgevoel, afreist naar Centraal-Amerika om de verdwenen zoon van zijn zakenpartner te zoeken, ontmoet hij daar de mensen die ernstig geleden hebben onder zijn handelen in het verleden. Zij geven hem inzicht in zijn motieven en persoonlijkheid, waardoor alles waar hij zich aan overeind hield, begint te wankelen.

Vanuit een ik-perspectief maak je kennis met zijn verleden, motieven en drijfveren, die op z’n minst opvallend zijn te noemen. Charlie voldoet niet aan het standaardbeeld van een drugskoerier, waardoor het verhaal vanaf het begin intrigeert. Naast de zoektocht en andere dingen die gebeuren, die gedeeltelijk gebaseerd zijn op de werkelijkheid, speelt ook een diepere laag in het verhaal een grote rol.

Het is een bijzonder en boeiend verhaal, wat door de combinatie van schrijfstijl en gebeurtenissen een fascinerend geheel vormt. Wanneer je houdt van romans die anders zijn dan anders, is “Vrij als water” absoluut een aanrader.

Wilt u dit boek ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!
Ria Gerritsen, Bibliotheekmedewerker

• Schrijver: Charles Martin