Gepubliceerd op: 7 oktober 2016 11:43

Twee Zweedse scenarioschrijvers gooien het na hun succesvolle films en tv series over een andere boeg en besluiten een boek te schrijven. Hoewel ik dit thrillerdebuut al een tijdje geleden heb gelezen en ook de twee andere boeken van dit duo, kwam ik op deze biebtip omdat van het boek Springvloed recent ook de DVD verscheen.

In dit eerste spannende deel maken we kennis met Olivia Rönning een studente aan de politieacademie en Tom Stilton een nu dakloze rechercheur. Een studente en een zwerver vormen een duo waar we nog veel van gaan horen hoop ik.

Een moord uit 1987, waarbij een moord wordt gepleegd door het in verwachting zijnde slachtoffer gedeeltelijke in te graven op het strand van Nordkoster, waardoor ze uiteindelijk door de springvloed om het leven komt. Wat is het motief en wie is het slachtoffer?
Het verhaal heeft veel karakters, zodat je de aandacht er wel goed bij moet houden anders ben je de draad snel kwijt. Ook de vele plotwendingen brengen je regelmatig in de war.

Eenmaal gewend aan deze schrijfstijl blijft het tot het eind een boeiend verhaal. Ik vind dan ook dat dit boek thuishoort bij de betere thrillers. Het is spannend en heeft snelheid, maar ook levensechte personages. Ook een bijzondere ontknoping, die ik echt niet zag aankomen. Een echte aanrader voor wie van spannende en Scandinavische thrillers houdt. Vervolgdelen De derde stem en Zwarte dageraad

Wilt u dit boek en/of de dvd lezen of bekijken? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe
Anneke van Dommelen Bibliotheekmedewerker

• Schrijver: Cilla & Rolf Börjlind