Gepubliceerd op: 8 maart 2017 11:15

De transportbiografie Rein de Jong: Van beurtvaart tot wegtransport is in de Bibliotheek in Heerde te vinden bij de Streekboeken, boeken over de eigen omgeving. Het boek vertelt in tekst en beeld over de vier generaties De Jong die een beurtvaart en transportbedrijf hadden van 1850-1971 en van Rein de Jong Transport B.V. van 1971-2002.

Het boek begint met schipperszoon Derk de Jong die in 1850 een beurtvaartdienst begon tussen Apeldoorn en Rotterdam, waarbij hij gebruik maakte van het Griftkanaal. Kleinzonen Dirk, Rein en Gerrit de Jong kwamen in 1933 naar Heerde. Zij begonnen naast het beurtvaartbedrijf met wegtransport. De transportbiografie bestaat uit 9 hoofdstukken. In ieder hoofdstuk zijn naast de tekst korte anekdotes te vinden. In hoofdstuk 7 het bijzondere verhaal “Een chauffeur van 12”, over de 12-jarige chauffeurszoon die de vrachtwagen van zijn vader vanuit Den Helder terugreed naar Heerde toen zijn vader te ziek was om dat zelf te doen. Zonder problemen, met een tanktrailer achter de Scania-Vabis. Ook heel veel foto’s in dit boek, meer dan 500, zwart-wit en kleur. Bij iedere foto een uitgebreide beschrijving.

Door de opbouw van het boek, korte anekdotes en fotobijschriften naast het hoofdverhaal, is het boek ook heel geschikt om steeds even door te bladeren. Een aanrader voor iedereen met interesse voor het wegtransport!

Wilt u dit boek ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe
Diana Pater, strategisch beleidsmedewerker