Gepubliceerd op: 28 februari 2013 01:00

n deze korte roman vertelt de van oorsprong Russische Lena Gorelik hoe het is om met twee identiteiten te leven in een land waar je niet geboren bent. Het boek begint met de aankomst van de elfjarige Anja, die samen met haar ouders, broer en oma uit Rusland emigreert naar Duitsland, in 1992. Dan maakt ze een sprong van 12 jaar. Anja is volwassen en woont samen met haar Duitse vriend Jan.

Ze hebben een vriendenkring opgebouwd, maar geen van de vrienden weet dat Lena en haar familie bij aankomst in Duitsland in een kamp opgevangen zijn en achter het prikkeldraad zaten in een paar leegstaande Amerikaanse kazernes. In elk hoofdstuk gaat de vertelster terug naar haar Russische achtergrond en koppelt die aan haar ervaringen met het leven in Duitsland. Ze vertelt over haar verblijf in het kamp. Alles was daar vreemd: taal, gewoonten, school, tandarts. Haar moeder vond dat Anja slim genoeg was om meteen naar een normale klas te gaan. Omdat ze de mensen amper kan begrijpen, gaat ze boeken lezen. Zo leert ze zichzelf de taal aan. Haar ouders blijven moeite houden met de Duitse gewoonten. Ondanks dat Anja allang op zichzelf woont, belt haar moeder iedere dag. Als ze op bezoek komt, brengt ze ladingen voedsel mee. Dan ontmoet Anja een oude vriend uit Rusland. Dat voelt direct heel vertrouwd. Samen gidsen ze een groep Russische toeristen door Parijs. Als ze weer bij haar vriend Jan is, beseft ze dat ze een definitieve keuze moet maken tussen hem en de nieuwe vriend uit Rusland. Ik vind dat dit boek de botsing tussen twee culturen heel goed in beeld brengt en hoe je daarbinnen een eigen plek moet zoeken. Het is informatief, maar omdat het zo soepel geschreven is, lees je het heel vlot uit.

Wilt u deze roman ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe !

Marijke Petersen

• Schrijver: Lena Gorelik