Gepubliceerd op: 28 februari 2013 01:20

Wat is het voor boek ? Magiek is het eerste deel van een zevendelige serie. De eerste 4 delen zijn nu in het Nederlands verschenen. Je wordt direct meegetrokken in een fantasiewereld vol magische wezens, die namen hebben als Holderheks, Groezel, Blubberkruiper en Watergeest. En wat heerlijk: het is ook heel humoristisch! Alle woorden die te maken hebben met Magiek worden in het boek met een hoofdletter geschreven en vetgedrukt.

Op de landkaart die voorin het boek zit kun je zien waar alles zich afspeelt. Waar gaat het boek over ? Septimus Heap is de zevende zoon van de zevende zoon en verdwijnt op de avond van zijn geboorte. Silas Heap ( vader van Septimus ) vindt diezelfde avond op weg naar huis in de sneeuw een pasgeboren meisje. De Heaps nemen het meisje in hun gezin op en ze noemen haar Jenna. De tovenaar Dom Daniel houdt Jenna angstvallig in de gaten want hij ziet haar als een bedreiging. Jenna moet uiteindelijk vluchten voor Dom Daniel en er volgt een race om uit zijn handen te blijven. Hond Max hoort ook bij het gezin Heap. Die vlucht mee en zorgt daarmee voor de komische noot. Maar waar is Septimus Heap gebleven ? Wie dat wil weten, moet zelf het boek gaan lezen.

Wat vond ik ervan ? Ik vond Magiek erg leuk om te lezen. De voorkant van het boek ziet er spannend uit en vooral de combinatie spanning, fantasie en humor maakten dat ik heel snel helemaal in het boek zat. Inmiddels heb ik de eerste 3 delen gelezen en wacht ik met spanning wanneer deel 4 in de bibliotheek komt.

Website Op de website www.septimusheap.nl kom je terecht in een digitale fantasiewereld. Het is een prachtige site waar je behalve informatie over de boeken, ook de spreuken van de buitengewone tovenares Marcia en oudtante Zelda Heap kunt raadplegen. Je kunt de landkaart bekijken en dan doorklikken naar de verschillende plekken. Ook is er een lijst van dingen die je moet vermijden in de moerassen van Moerrem. Bovendien vind je hier Magieke kaarten van de hoofdpersonen. Net als de boeken is de site echt een aanrader !

Voor wie bestemd ? Voor kinderen vanaf 12 jaar die houden van fantasie is Magiek een geweldig boek om te lezen. Maar ook volwassenen die van dit genre houden kan ik deze titel sterk aanbevelen.

Wil je dit spannende boek ook lezen ? Je vindt het bij de bibliotheek Noord-Veluwe !

Janny Bultman, medewerker klantcontacten & ICT medewerker

• Schrijver: Angie Sage