Gepubliceerd op: 28 februari 2013 01:30

Engel Blazius , een "oudere jongere", leeft als een kluizenaar in een kleine caravan (een eitje) in de achtertuin van zijn moeders huis. Daar verdeelt hij zijn tijd tussen het schrijven van artikelen op een oude schrijfmachine en het bespieden van mogelijke belagers van zijn eenzaamheid. Zijn artikelen wil hij later uitgeven onder de prachtige titel: "Gevaren die de Staat der Nederlanden bedreigen en hun oplossingen".

De buren en de ex-vriendin van Engel bevolken het kamp van moeder en halen haar over tot een verbouwing van het huis. Als blijkt dat er een Russische timmerman voor deze klus is ingehuurd, lijken Engels angsten eerder en dichterbij uit te komen dan hij vreesde. Hij besluit tot drastische maatregelen die het leven voor zijn omgeving volledig op zijn kop zetten. Het is de schrijfster gelukt de lezer zo in de roman op te laten gaan, dat hij/zij op de laatste bladzijde ontredderd achterblijft. Ik vond het is een hilarisch boek, waarin je als lezer compleet wordt meegevoerd door de paranoïde instelling van de hoofdpersoon.
De schrijfster Conny Braam (Arnhem 28 februari 1948) is een Nederlandse anti- apartheidsactivist, journalist en auteur. Zij was in 1971 een van de oprichters van de Anti- Apartheidsbeweging Nederland. Sinds 1992 publiceert zij romans. Conny Braam gebruikte een over haar aangelegd dossier van de BVD als inspiratiebron voor "De Russische timmerman", zo meldt zij in het nawoord.

"Wilt u deze roman ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe !"

Margriet Gregoire, Medewerker klantcontacten / De Bibliotheek Noord-Veluwe

• Schrijver: Conny Braam