Gepubliceerd op: 28 maart 2017 12:57

In de nacht van maandag 8 op dinsdag 9 september 2003 trekt een onbekende man de 20-jarige Sonja van haar fiets. Onder bedreiging van een steekwapen verkracht hij haar meerdere malen. Ze leefde een leven in vrijheid, met de warmte van een liefdevol gezin in een dorp op de Veluwe. Tot die stille nacht. Alles wat overbleef, was angst.

Sonja schrijft open en eerlijk over alles wat er in de jaren daarna op haar af kwam. Een pijnlijk proces van steun en vernedering, rompslomp en triomf, angst en verlossing, wanhoop en uithoudingsvermogen. Uiteindelijk wordt de dader opgepakt. Er volgen een aantal politieverhoren. Ook vinden er verschillende rechtszaken plaats.

Door deze gebeurtenis gaat Sonja bij de Hogeschool Utrecht de opleiding volgen van Sociaal Juridische dienstverlening. Ze gaat dit doen omdat ze heeft ervaren dat de dienstverlening van slachtofferhulp voor haar onvoldoende was. Ook bij de gemeente gingen een aantal zaken mis. Voor Sonja is het belangrijk dat ze haar rechten kent om onnodig veel tijd, geld en frustratie te besparen. Vooral wil ze anderen helpen om boosheid en frustratie te voorkomen die ze zelf na haar onrechtvaardige behandeling voelde.

Heel bijzonder zijn de mailwisselingen en ontmoetingen die Sonja met de ex-partner van de dader heeft. De vrouw wist niets van het verleden van haar man. Hij heeft het leven van haar en de kinderen kapot gemaakt maar ook zij is er weer bovenop gekomen.

Sonja wil laten zien hoe zeer een ernstig geweldsdelict ingrijpt in het leven. Maar bovenal wil ze vertellen hoe zij zichzelf weer hervond.

Wilt u dit boek ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!
Annie Boeve bibliotheekmedewerker Wezep

• Schrijver: Sonja Graansma
  • Titel: Losse haren (leven na verkrachting) (waar gebeurde verhalen)
  • Uitgeverij: de Gezonde Pers