Gepubliceerd op: 19 mei 2017 09:43

“The Light Between Oceans” is gebaseerd op de wereldwijde bestseller ‘Het licht van de zee” van M.L. Stedman. Het verhaal speelt zich af in het westen van Australië en neemt ons mee in het leven van vuurtorenwachter Tom (Michael Fassbender) en zijn vrouw Isabel (Oscar winnares Alicia Vikander).

Zij wonen alleen op een eiland. Ze zijn gelukkig met elkaar, maar helaas komt hun kinderwens niet in vervulling. Totdat er een roeiboot aanspoelt met daarin een meisje en een overleden man .Tom en Isabel besluiten de autoriteiten niet in te lichten en het meisje, dat ze Lucy noemen, op te voeden als hun eigen kind. Maar na een paar jaar, komt het geluk door allerlei verwikkelingen aan zijn eind. Want wanneer het echtpaar terugkeert naar het vasteland maken ze kennis met de biologische moeder Hannah (Rachel Weisz) die wanhopig op zoek is naar haar kind en haar man.

Deze film is alleen al de moeite waard door de prachtig natuuropnames aan de kust van Australie. Het geeft een beeld weer van het leven van een vuurtorenwachter op een onbewoond eiland in het begin van de 19e eeuw. De liefde tussen de hoofdrolspelers en hun geadopteerde kind wordt mooi weergegeven en de dramatische wending met wanhoop en verdriet is pakkend. Ik heb boeiend gekeken naar de verwikkelingen van het paar op het eiland en de uiteindelijke ontknoping van hun geheim. De omgeving en de elementen van het weer werden treffend aangepast aan de verhaallijn.
De film is geschikt voor een kijkerspubliek vanaf 12 jaar, maar ik denk dat men ouder moet zijn om het romantische verhaal en de emotionele afloop te waarderen.

Wilt u deze dvd en/of boek ook zien/lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe.
Marieke Kanis, Teamleider de Bibliotheek Noord Veluwe

• Titel: The light between oceans
  • Auteurs: Alicia Vikander, Jack Thompson, Rachel Weisz ,Michael Fassbender, Alicia Vikander Thomas Unger
  • Regisseur: Derek Cianfrance