Gepubliceerd op: 9 oktober 2017 19:32

De jonge Freya verruilt in de jaren zestig haar saaie bestaan in Noord Holland voor een avontuurlijk bestaan in Nieuw-Zeeland, waar ze trouwt met de Nederlander Herman. Samen krijgen ze een zoon. Het huwelijk brengt Freya niet waar ze op had gehoopt.

Ze krijgt een relatie met haar pianoleraar. Herman besluit terug te keren naar Nederland met Freya en Folkert in de hoop dat Freya haar minnaar zal vergeten. Ze schepen in op de Achille Lauro (voorheen de Willem Ruys). Echter de minnaar is ook aan boord en Herman keert met Folkert terug naar Nieuw Zeeland. De relatie tussen Freya en haar minnaar loopt stuk. Freya kan haar draai in het leven niet vinden en keert keer op keer terug naar de Achille Lauro. Het schip brengt haar dichter bij de laatste uren met haar zoontje en haar herinneringen aan haar jeugd, aan het jappenkamp waar ze met haar moeder geïnterneerd was en aan haar vader, die zich pas zes jaar na de overgave van Nederland aan Japan bij hen voegde. Op het schip vindt ze uiteindelijk de geborgenheid waar ze haar leven lang naar zocht.

Een ontroerende roman waarin het verhaal van de hoofdpersoon verweven raakt met de geschiedenis van het cruiseschip Achille Lauro, bekend geworden door de kaping in 1985 en de brand en ondergang in 1994. Het verhaal is geschreven vanuit het perspectief van de hoofdpersoon en vanuit het perspectief van het schip. Feiten en fictie worden vermengd tot een prachtig, indringend verhaal.

Wilt u dit boek ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe.
Astrid van Oostveen, bibliotheek medewerker

• Titel: Zeevonk