Gepubliceerd op: 26 januari 2018 11:23

Villa Bethel is een verzorgingstehuis, waar Hannie Havergort door haar zoon Herman heen wordt gebracht, omdat hij niet meer voor haar kan zorgen. De bewoners van gang 2 leiden een rustig leventje met elkaar tot er op een dag een nieuwe bewoner bijkomt. Hannie ziet op een gegeven moment een vrachtautootje voorrijden, waaruit een piano wordt geladen en in de lege kamer naast de hare wordt geplaatst.

Hannie raakt in de ban van haar nieuwe buurman dhr. Slössherr-Brüler (voornaam Günther) die vaak rake dingen zegt en soms midden in de nacht op zijn piano speelt. Dit vinden de andere bewoners verschrikkelijk maar Hannie wordt er door geraakt. Ze heeft vroeger gezongen en herkent veel van de melodieën. Ze stelt aan de buurman voor met hem te gaan zingen, maar hij wil dit niet. Er komen allerlei pijnlijke oorlogsherinneringen naar boven. Hannie wil hier met Günther over praten, maar dat ligt erg gevoelig.

Hannie was in de oorlog het liefje van Wehrmachtsoldaat Gunther (dus een moffenmeid). Günther is Jood en werd weggevoerd, maar overleefde de oorlog met de nodige littekens.

De tegengestelde pijnlijke oorlogservaringen komen samen in de muziek. Gunter speelt muziekstukken van joodse componisten zoals Mendelssohn en Hannie zong muziek van “foute”componisten zoals Wagner.

Een boek met een verrassend einde, waarin herinneringen toch met elkaar gedeeld kunnen worden.

Wilt u dit boek ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!
Annie Boeve bibliotheekmedewerker Wezep

• Schrijver:  Arie Kok