Gepubliceerd op: 5 april 2018 19:27

Depressies onder jongeren, het komt meer voor dan u denkt. Bijna 5 procent van alle jongeren tussen 12 en 20 jaar lijdt hieraan of heeft een depressie gehad.

Dr. Stolk heeft dit boek geschreven, als handreiking voor ouders, familieleden en andere betrokkenen om inzicht te krijgen en praktisch te kunnen helpen. Het boek heeft een duidelijke en overzichtelijke inhoudsopgave en is daardoor goed te lezen. Aan de hand van voorbeelden, die heel herkenbaar kunnen zijn, legt dr. Stolk bijv. uit wat een depressie is en wat de signalen zijn. Ook geeft hij in zijn boek tips voor de opvoeding.

Jongeren respectvol en in vertrouwen opvoeden, ze leren omgaan met problemen in het leven en ze voorbereiden op zelfstandigheid. Zorgvuldig hiermee omgaan met begrip en ons hart zijn belangrijk, maar er zijn grenzen aan wat ouders kunnen doen. Soms is het prettiger met iemand te praten die niet te dicht bij staat of is andere hulpverlening nodig. Adressen van hulpverleningsinstellingen worden ook aangegeven. Dit boek is heel waardevol voor iedereen die te maken heeft met jongeren die hun weg naar de volwassenheid moeten vinden.

Wilt u dit boek ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!
Annie Boeve-van Gelder, Bibliotheekmedewerker

• Schrijver: dr. Joop Stolk