Gepubliceerd op: 14 mei 2018 18:40

Kortgeleden kwam ik tussen de nieuwe informatieve jeugdboeken het boek Stefs Grote Neuzenboek tegen. Het is een opvallend boek door z’n grote formaat, met mooie tekeningen van veel verschillende dieren door Stef den Ridder, voorzien van teksten door Anneke Groen.

Het boek behandelt voornamelijk dieren die leven in West-Europa. Het informeert ons over de geurenwereld van de dieren. Dieren vertrouwen op hun neus, die vele malen beter ontwikkeld is dan bij mensen. In dit boek ontdek je hoe dieren hun neus gebruiken. Ze zoeken voedsel, verkennen het terrein, ruiken onraad of zoeken een partner. Zoals het wild zwijn dat met zijn neus in de grond woelt, op zoek naar voedsel of hommels en bijen die een geur achterlaten op bloemen waar ze al geweest zijn. Aan het eind wordt nog kort aandacht besteed aan dieren buiten West-Europa. Tot slot worden nog spreekwoorden en gezegden besproken rond het thema Neus.

Een boek voor kinderen van 9 t/m 12 jaar, maar dat leuk en informatief is voor alle leeftijden.

Wil jij dit boek ook lezen? Je vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!
Marian de Boer, Bibliotheekmedewerker

• Schrijver: Stef den Ridder