Gepubliceerd op: 12 juni 2018 10:56

Een prachtige psychologische roman over vriendschap, liefde, passie, verraad, verlies en verzoening. Anne groeit als slim meisje op in een liefdevol arbeidersgezin waar ze zich een vreemde eend in de bijt voelt.

Dan ontmoet ze de welgestelde, ontwikkelde Johansons en ze voelt zich meteen thuis bij dit gezin. Ze raakt innig bevriend met Daphne, de dochter en haar twee broers Frederik en Werther. Ze zijn allen zeer muzikaal en vormen samen een band “de Johansons”. Samen worden ze volwassen, maar hun vriendschap, die meer en meer onder druk komt te staan, strandt door een reeks dramatische gebeurtenissen. Dertig jaar later kruisen de paden van de Johansons en Anne elkaar weer. Kunnen ze elkaar vergeven?

De Johansons is een familieroman, maar ook een verhaal over volwassen worden en over familiebanden. Ik vond het een meeslepend boek dat je in een adem uitleest. Allereerst omdat het goed/lekker geschreven is en daarnaast vind ik de manier waarop de geestelijke problemen van Werther zijn beschreven erg mooi.

Wilt u dit boek ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!
Annerique van Walderveen, bibliotheekmedewerker

• Schrijver: Carla de Jong