Gepubliceerd op: 3 juli 2018 08:06

“Ik krijg tranen in mijn ogen als ik aan je denk” met als ondertitel “Als je vader of moeder is doodgegaan” is een informatief boek voor kinderen vanaf ca. 8 t/m 12 jaar. Dertig kinderen vertellen over de dood van een van hun ouders. Je leest over wat ze meemaken, hoe hun leven daarna verder ging en over akelige gedachten en fijne herinneringen.

De illustraties, gedichtjes en citaten in het boek zijn afkomstig van het onderzoek “Kinderen en rouw”.

Het boek staat vol met citaten die indruk maken. Daarom is het eigenlijk niet alleen een boek voor kinderen maar ook voor volwassenen om door ontroert te raken, maar ook om te ervaren wat de dood van een ouder met een kind doet.

Carlos van 11 zegt bijvoorbeeld: “Heel veel grote mensen zeggen dat het voor kinderen nog niet zo veel uitmaakt. Want die zijn nog maar klein en kind. Dat is helemaal niet waar! Want kinderen die voelen net zo goed pijn!”

Het is een bijzonder boek waarin tekeningen ook een belangrijke rol spelen. Een tekening zegt soms meer dan 100 woorden. Milou van 10 jaar tekent zichzelf voor en na de dood van haar vader of moeder. Je ziet in het eerste beeld een lachend meisje in de zon met een mooie boom en een bloem in bloei. Op de tekening na het overlijden zie je een droevig meisje, geen zon, een geknakte bloem en een kale boom. Als je dit goed tot je door laat dringen …..

Dit boek is voor lotgenootjes, want het is belangrijk te merken, dat je niet de enige bent, die zich zo ellendig en eenzaam voelt. Zeer instructief ook voor volwassenen, die met het kind en zijn verlies te maken hebben. Het is geen leesboek om achter elkaar uit te lezen, maar een handreiking voor gesprekken thuis en op school of in een speciale rouwverwerkingsgroep.

Wil je dit boek ook lezen? Je vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!
Magda Dekker, teamleider Bibliotheek Noord-Veluwe van de Gemeentes Heerde, Hattem en Oldebroek

• Schrijver: Ineke van Essen
  • Titel: Ik krijg tranen in mijn ogen als ik aan je denk
  • Uitgeverij: Scrivo Media