Gepubliceerd op: 10 december 2018 18:09

Dit boek over programmeren voor kinderen vanaf 8 jaar sluit mooi aan op de Winterschool van de Bibliotheek Noord-Veluwe. Op zaterdag 5 januari is er een inloopochtend in Epe, waar ouders en kinderen van 6 – 12 jaar samen kunnen “prutsen met techniek”, met behulp van de modellen uit de Roboc@r.

Ook is er in de vakantie een workshop met de modellen uit de Roboc@r in Elburg en in Epe over programmeren met fischertechnik. Voor de workshops is aanmelden verplicht, vol = vol, voor de inloop is aanmelden niet nodig, zie hier.

Kinderen vanaf 6 jaar stap voor stap leren hoe een computerprogramma werkt, dat kan met dit boek. Basisbegrippen uit de informatica worden verwoord in een toegankelijke taal en geïllustreerd op het niveau van kinderen.

Voor programmeren en coderen is het nodig dat kinderen kritisch kijken, logisch redeneren, patronen ontdekken, plannen, problemen ontleden en oplossen. Deze stappen komen aan bod in dit boek. Het boek zit vol flapjes met eerste stapjes om te leren programmeren. Er komen lastige begrippen aan de orde, zoals algoritmes, bugs, flowcharts en loops, maar die worden op een duidelijke manier uitgelegd.

Bij het programmeren is het nodig dat je een opdracht in kleine stukjes kunt hakken en duidelijk de volgorde aangeeft. Bijvoorbeeld als een robot de kippen eten moet geven. De robot moet weten dat hij naar buiten moet gaan, dat hij het graan moet halen en dan de kippen voeren met dat graan. Iedere stap bestaat uit een aantal kleinere stapjes. Op deze manier kun je de robot een opdracht uit laten voeren.

Wil je dit boek ook lezen? Je vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!
Diana Pater, strategisch beleidsmedewerker

• Schrijver: Kiki Prottsman