Gepubliceerd op: 14 mei 2019 11:33

Als leesconsulent van de bibliotheek Noord Veluwe kom ik op veel scholen. Ik zorg dat er leuke boeken zijn zodat de kinderen met plezier gaan lezen. Immers, als je lezen leuk vindt, ga je vanzelf meer lezen waardoor het niveau omhoog gaat!

Maar…. Uit ervaring weet ik ook dat dit niet altijd zo gemakkelijk gaat bij kinderen die te kampen hebben met een leesprobleem. De zoektocht naar een ‘leuk boek’ is vaak niet eenvoudig!

Met het boekje ‘De grappigste voetbalmoppen’ heb ik al een aantal, minder enthousiaste lezertjes, blij kunnen maken: het is uiteraard grappig, gaat over voetbal en er staan veel tekeningen in en korte teksten! Bij het lezen van ‘moppenboeken’ wordt ook het begrijpend lezen gestimuleerd!

Alvast een voorzet:
- Waarom mag een koe nooit op de tribune zitten? Ze roepen alleen maar: Boe!
- Tijdens een wedstrijd laat de doelman de ene na de andere bal door! De teamleden snappen er niets van en vragen: ‘waarom vang je geen enkele bal?’ De doelman antwoordt: ‘ik heb nieuwe handschoenen en die wil ik niet vuil maken!’

Waarom mag een koe nooit op de tribune zitten? Ze roepen alleen maar: Boe!

P.s. (Natuurlijk hebben we ook moppenboekjes die niet over voetbal gaan zoals Tom en Jerry en Mr. Bean).

Wil je dit boek ook lezen? Je vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!
Mieke Messie, Leesconsulent

• Titel: De grappigste voetbalmoppen voor kinderen