Gepubliceerd op: 20 augustus 2019 12:48

Het boek Fake! met als ondertitel “Alles wat je (niet) moet geloven over nepnieuws, mindfuck en complottheorieën” is een informatief boek voor de jeugd.

De schrijfster Annemarie Bon is jaren bezig geweest met het idee voor dit nieuwe boek. Reden: ze kon er niet langer meer tegen wat iedereen voor flauwekul gelooft. Wat is waar en wat is niet waar? Hoe moet je helder denken als je eigen brein je voor de gek houdt? Welke informatie is betrouwbaar en kun je zelf checken of iets klopt of niet? Hoe werken journalisten en wetenschappers? En kun je iets wel zeker weten?
Het boek probeert je op weg te helpen om zin en onzin van elkaar te scheiden. En die weg begint bij zelfstandig denken. Er zijn wel een paar manieren om te helpen onzin en feiten uit elkaar te houden, maar eenvoudig is het meestal niet.

Achterin het boek staat een quiz met 28 vragen. Weet jij of ze Waar of niet waar zijn?
1. Chemicaliën zijn giftig. Daar moet je voor oppassen.
2. Facebook verwijdert kritische commentaren.
3. Eieren zijn de menstruatie van een kip.
4. In Nederland wordt 5% van de gekweekte groente en fruit weggegooid, omdat het niet aan bepaalde schoonheidseisen voldoet.
5. In bepaalde Zweedse scholen mogen jongens niet meer met auto’s spelen.

Als je dit soort vragen interessant vindt of als je niet zeker bent of je de vraag goed hebt, kom dan naar de bibliotheek Noord-Veluwe om dit boek te lenen. Als het is uitgeleend kun je het natuurlijk ook reserveren.

Het boek is geschikt voor kinderen van 10 t/m 14 jaar maar is ook geschikt voor scholen in verband met mediawijsheid. Het boek staat in de bibliotheek bij de J boeken met dit etiket. Het trefwoord is Nepnieuws en de “schrijversnaam” BON.

Wil jij dit boek ook lezen? Je vindt het bij de bibliotheek Noord-Veluwe!
Magda Dekker, teamleider

• Schrijver: Bon, Annemarie