Gepubliceerd op: 8 oktober 2019 12:02

Het boek: “Wat is daarop jouw antwoord ?” bevat hilarische, ontroerende en onthutsende ontboezemingen van een trouwambtenaar.

Raymond Serré is een BABS. Een BABS is een trouwambtenaar, maar dan een Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand. Wanneer je bij een gemeente trouwt, krijg je een trouwambtenaar toegewezen. Het is ook mogelijk om je eigen Babs te kiezen. Veel trouwambtenaren werken op freelance basis en je kunt ze dan ook inhuren voor jouw brui-loft als je dat graag wilt. Zo kun je een BABS kiezen die bij jullie past en heb je voldoende tijd om elkaar te leren kennen. Dit is anders dan een trouwambtenaar in het gemeentehuis die je hoog-uit een keer kort voor de bruiloft ontmoet om de belangrijkste dingen door te spreken.

Deze verhalen spelen zich af in de grote steden en zijn op waarheid berust. Toen ik in dit boek begon te lezen dacht ik na de eerste 7 verhalen: ik stop er mee. Ik schrok er echt van hoe de BABS bepaalde thuissituaties aantrof, maar ik dwong mezelf nog even door te lezen en toen kwamen er gelukkig ook andere verhalen. Je moet wel heel goed met van allerlei mensen om kunnen gaan, wil je dit beroep uit kunnen oefenen. Wat ik mooi vind aan Raymond Serré, dat hij zich in iedere persoon probeert te verplaatsen, om zodoende hun huwelijksdag een gouden randje mee te geven.

Of een trouwambtenaar zulke dingen ook op de Noord-Veluwe mee maakt? Geen idee, waar-schijnlijk veel minder dan in een stad. Zelf werd ik getroffen door het verhaal op pagina nr. 109 dat gaat over een stel met een verstandelijke beperking. Wilt u weten hoe het afloopt ? Dan kunt u het boek reserveren.

Wilt u dit boek ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!
Annie Boeve, bibliotheekmedewerker

• Schrijver: Serré, Raymond
  • Titel: “Wat is daarop jouw antwoord”
  • Uitgeverij: F.C. Klap, Hilversum