Gepubliceerd op: 24 maart 2020 17:16

Het zijn bijzondere tijden: 75 jaar bevrijding en heel Nederland zit thuis. Het Corona-virus heeft ons land in zijn greep. Vandaar dat ik vandaag koos voor een biebtip die toegankelijk is voor heel Nederland, of je nu lid bent van de bibliotheek, of niet. Download de LuisterBieb, waarin nu 100 luisterboeken staan voor iedereen. Gratis!

Mijn aanrader is ‘Elke dag een druppel gif’ van Wilma Geldof. Een oorlogsverhaal, maar wel eentje vanuit een vrij onbekend perspectief.

Maartens vader was in de oorlog een invloedrijk NSB-lid. Nu Maarten 19 jaar is, gaat hij langzamerhand inzien hoe hij jarenlang door het gedachtengoed van zijn vader vergiftigd is.

Maarten krijgt thuis van jongs af aan de nazi-ideologieën mee. Wat dit boek zo bijzonder maakt, is dat het je aan het nadenken zet. Oordelen over goed en fout is gemakkelijk. Maar hoe zit het met de loyaliteit van een kind aan zijn ouders? Of met de effecten van de opvoeding op de lange termijn? Een 11-jarig kind maakt geen onderscheid. Wat je thuis hoort, is waar.

Als lezer maak je de groei mee van Maarten. Letterlijk, want het verhaal beslaat een aantal jaren. Maar ook figuurlijk. Maarten leert uiteindelijk wel onderscheid te maken en zijn eigen mening te vormen.

We weten hoe het is gegaan met de kinderen van ‘foute ouders’. Tot op de dag van vandaag worden zij aangekeken op de daden en sympathieën van hun ouders. Dit boek geeft inzicht en hopelijk iets meer begrip.

‘Elke dag een druppel gif’ (alleen die titel al…) heeft op mij een onuitwisbare indruk gemaakt. Het is geschreven voor de jeugd (vanaf ongeveer 15 jaar), maar het is zeker ook een aanrader voor volwassenen. En nu dus helemaal gratis te luisteren via de LuisterBieb! Wie liever leest dan luistert, het boek is ook te downloaden als e-book.

Wil je dit boek ook lezen? Je vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!
Monique Dijkgraaf, Medewerker Klantcontacten

• Schrijver: Wilma Geldof