Gepubliceerd op: 2 april 2020 12:27

In deze onwerkelijke, onzekere en spannende Corona-tijd, hebben veel kinderen ‘huisarrest’. Wat doe je de hele dag? Natuurlijk je schooltaken maar er zijn ook heel veel mooie en creatieve initiatieven te vinden op internet. Deze viel mij op als leesconsulent bij de bibliotheek: De stichting Schoolschrijvers en de KB Nationale Bibliotheek starten unieke voorleesserie over kinderen in quarantaine.

De tiendelige serie voorleesverhalen volgt tien kinderen die vanwege een virus hun huis niet mogen verlaten. De serie wordt geschreven en online voorgelezen door tien bekende kinderboekenschrijvers (Schoolschrijvers). Vanaf maandag 30 maart komt er dagelijks op schooldagen om 14.00 uur een nieuwe aflevering online.

Alle afleveringen zijn terug te kijken via www.deschoolschrijver.nl en/of www.jeugdbibliotheek.nl

Natuurlijk was ik benieuwd en maandag 30 maart om 14.00 uur zat ik klaar voor het eerste verhaal: ‘De dakloze die de loterij won’ geschreven en mooi voorgelezen door Maren Stoffels. Ik denk dat kinderen veel herkennen in dit verhaal: niet op straat kunnen spelen met je vriendjes, je vervelen, geen duidelijk antwoord krijgen op de vraag ‘hoelang duurt dit nog?’ En… het daagt ook uit om zelf een verhaal te schrijven: wat zou jij doen als je de hoofdprijs in de loterij wint? Kortom… de moeite waard om deze 10 voorleesverhalen allemaal te luisteren!

Mieke Messie, Leesconsulent bibliotheek Noord-Veluwe

• Schrijver: 10 schoolschrijvers
  • Titel: Huisarrest
  • Uitgeverij:
  • Jaar van uitgave: 2020
  • Aantal pagina’s: 10 spannende online luisterverhalen voor kinderen van groep 3 t/m 8