Gepubliceerd op: 7 april 2020 19:59

De hoofdpersoon van de roman, Zwarte schuur, is Maris, een zeer succesvolle Nederlandse kunstschilder van 59 jaar. Het boek begint met een tentoonstelling van zijn werk in het Stedelijk Museum Amsterdam.

Rondom de tentoonstelling verschijnt een artikel in de pers over het verleden van de kunstschilder. Hij blijkt in zijn puberteit betrokken te zijn geweest bij de dood van een meisje van veertien, toen hij nog in Zeeland woonde. Maris heeft die gebeurtenis verdrongen, maar nu komt het toch boven water. Een gebeurtenis die zijn hele leven van invloed is geweest bij het aangaan van relaties met vrouwen. Zijn leven wordt er door getekend.

Het verhaal beschrijft op een indringende manier het leven van Maris en zijn omgang met de vrouwen in zijn leven. Dit levensverhaal is boeiend en het is prettig leesbaar. Vooral mensen die geïnteresseerd zijn in hoe een tragische gebeurtenis uit het leven van invloed kan zijn op de rest van dit leven.

Ik heb dit boek met veel plezier gelezen. Het verhaal is realistisch geschreven. Het gedrag van de hoofdpersoon is invoelbaar en te begrijpen. Het boek is één van genomineerden voor de Libris Literatuurprijs 2020. Op 11 mei wordt de winnaar bekend gemaakt.

Wilt u dit boek ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe.
Marieke Kanis, teamleider

• Schrijver: Oek de Jong