Gepubliceerd op: 13 juli 2020 17:59

Een meisje: Romy, 10 jaar, komt door omstandigheden bij haar oma te wonen. Dit gebeurt van beide kanten met frisse tegenzin. Oma is kapster en runt zelf een kapsalon. Het valt Romy langzamerhand op dat oma dingen vergeet. Spelenderwijs springt Romy in en neemt de taken van oma over of vult ze aan. De verhouding tussen oma en kleindochter wordt steeds hechter en oma vertelt Romy over haar toenemende verwardheid en vergeetachtigheid.

Een meisje van 10, die naar school gaat en een vriendinnetje heeft offert zich helemaal als een beschermengeltje voor oma op. Dan krijgt oma een test om te kijken of ze aan Alzheimer lijdt. En ja, dit blijkt zo te zijn en tot Romy en oma’s grote verdriet wordt ze opgenomen in een verzorgingstehuis.

Om oma’s grootste wens nog eenmaal te laten uitkomen, neemt Romy haar stiekem mee naar Denemarken. In dit land liggen dierbare herinneringen. Hoe onverantwoord de reis en het verblijf daar is, wordt het Romy duidelijk dat zij haar oma niet kan redden en dat ze de ziekte moet accepteren. Hoe verdrietig ook, deze reis en het verblijf in Denemarken is het mooiste cadeau geweest wat Romy haar oma heeft gegeven. Op 1 ding na, de grote liefde van een kleindochter voor haar oma!

Alzheimer/Dementie, een lastige/moeilijke ziekte, zowel voor de patient als voor de mantelzorg er om heen. Misschien heeft u er zelf mee te maken in uw omgeving, dan zal het bekend voorkomen. Alhoewel deze ziekte in veel verschillende vormen naar buiten komt.

Wil jij deze dvd ook kijken? Je vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!
Annie Boeve, Bibliotheekmedewerker

• Titel: Kapsalon Romy