Gepubliceerd op: 16 september 2020 14:34

Elke week komen er in de bibliotheek nieuwe aanwinsten binnen. Omdat ik namens de bibliotheek ook veel naar scholen toe ga, bekijk ik meestal even snel de kinderboeken. Op deze manier blijf ik goed op de hoogte zodat ik de scholen kan adviseren.

Afgelopen week zag ik dit prentenboek. Het viel op door de mooie, grappige tekening op de voorkant. Nieuwsgierig sloeg ik het boek open en begon te lezen. Ik vond het een spannend en ontroerend verhaal: Kees, de hoofdpersoon uit het boek, houdt erg van de lekkere zachte kusjes van zijn mama. De kusjes van papa prikken zo…

Omdat mama moet werken gaat Kees met zijn vader naar de dierentuin en hier gaat hij op zoek naar een kusje, dat net zo zacht is als de kusjes van mama. Maar helaas, geen dier kan eraan tippen. Op het laatst komt hij bij de krokodil die zijn bek wijd open spert... niet voor een kusje, maar wel om hem op te eten! Gelukkig is papa net op tijd om hem te redden en vindt Kees de knuffel van zijn vader nu wel heel fijn!

De tekst is, op een verrassende manier, op rijm geschreven en samen met de mooie, kleurrijke en grappige illustraties van Harm van Straaten wordt het een feestje om dit samen met je (klein)kind te lezen! Ik hoop dat jullie er net zo van genieten als ik!

Wil jij dit boek ook lezen? Je vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!
Mieke Messie, leesconsulent

• Schrijver: Matthijs Kleyn, met tekeningen van Harmen van Straaten