Gepubliceerd op: 13 oktober 2020 12:33

Dit boek voor jongeren gaat over een ongewone, minder voor de hand liggende vriendschap, namelijk die van de 16-jarige Allison en de oude, dementerende Marla.

Allison is thuis weggelopen omdat haar vader gewelddadig is. Ze weet niet waar naartoe en komt bij toeval bij Marla terecht. Marla is dementerend. Ze is in de war en leeft in het verleden en ziet Allison aan voor haar jeugdvriendin Toffee. Dit komt Allison goed uit want zo kan ze blijven logeren en heeft ze een dak boven haar hoofd. Allison begrijpt dat Marla dement en eenzaam is en daardoor ontstaat er een band en begrip tussen hen. Het eind van het boek is positief, er is weer hoop voor allebei.

Het boek is geschreven in een vrije versvorm. De tekst is compact met korte zinnen en de pagina’s bevatten veel witmarge waardoor dit dikke boek toch snel leest.

Toffee van Sarah Crossan is niet gekozen tot het Beste Boek voor jongeren 2020, maar staat wel op de lijst van de 10 beste boeken voor jongeren, en dat is volgens mij terecht!

Wil je dit boek ook lezen? Je vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!
Rita van Lierop, educatie jeugd Bibliotheek Noord-Veluwe

• Schrijver: Sarah Crossan