Gepubliceerd op: 17 november 2020 12:26

De Kaasfabriek is de nieuwe historische roman van Simone van der Vlugt. Amsterdam, 1892. Lydia rouwt om de dood van haar ouders, die kort na elkaar zijn overleden. Ze heeft hun huis in Amsterdam en hun buitenhuis in Purmerend geërfd.

Ondanks het verlies zit ze vol ideeën voor de toekomst en voor het uitvoeren van haar vaders plannen: een moderne kaasfabriek beginnen, op stoomkracht en met een hoge productie!! Maar als vrouw alleen mag ze geen onderneming starten, daarom moet ze samenwerken met een moderne boer uit de omgeving, Huib Minnes. Samen bouwen ze de grootste kaasfabriek van Noord-Holland.

Het tweede deel van het boek speelt zich af in 1914 in Antwerpen en gaat over Nora de dochter van Lydia. Na een ernstig conflict met haar moeder over haar afkomst is Nora verhuisd naar Antwerpen. Maar dan breekt de Eerste Wereldoorlog uit en moet ze in een gruwelijke nacht vluchten uit Antwerpen. Het leuke van deze historische roman vond ik dat het heel gemakkelijk en prettig weg leest, je wilt graag weten hoe het afloopt. Hierdoor heb je niet in de gaten hoeveel je er ondertussen van leert. Echt een aanrader voor een druilerige herfstdag.

Wil je dit boek ook lezen? Je vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!
Annerique van Walderveen-Dolsma, bibliotheekmedewerker

• Schrijver: Simone van der Vlugt