Gepubliceerd op: 5 februari 2021 09:25

De gepensioneerde politieman Konrað krijgt in Reykjavik te maken met grootouders die zich zorgen maken over hun kleindochter. Ze lijkt te zijn verdwenen na een periode dat ze is afgegleden in een wereld van drugs en smokkelacties.

Tegelijkertijd komt er nieuwe informatie binnen over de moord op zijn vader. Deze zaak is nooit opgelost en speelt nog altijd een grote rol in zijn leven. Ondanks dat Konrað de zaken over moet laten aan de politie gaat hij zelf op onderzoek uit. Hij overtreedt hiermee de regels van de wet en loopt de politie, die het onderzoek doet, regelmatig voor de voeten. Daarbij stuit hij ook nog op een mysterie van een twaalfjarig meisje dat lang geleden verdronken is. Een oude pop, die van het meisje is, speelt een grote rol in dit verhaal.

De schrijver Arnaldur Indriðason is historicus en schrijver. Hij neemt je mee in een wereld van verschillende tijden en personen. De zaken lopen door elkaar heen en komen ook dichtbij.

Zelf vind ik het mooi om detectives te lezen. En het mooiste vind ik als een cold case wordt opgelost. Jammer is dan wel in dit geval, dat de moeder van het meisje al overleden is. Zij komt dan niet meer te weten wat er met haar dochter gebeurd is. Gelukkig zijn er tegenwoordig steeds nieuwere technieken om met behulp van dna-onderzoek in een cold case, daders alsnog op te sporen. Daarbij lijkt het mij dat het voor de dader altijd spannend blijft of hij/zij uiteindelijk wordt opgepakt.

Wilt u dit boek ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!
Annie Boeve, Bibliotheekmedewerker

• Schrijver: Arnaldur Indriðason