Gepubliceerd op: 8 april 2021 13:33

Met veel plezier heb ik “Het dorp : een geschiedenis” van Wim Daniëls gelezen. In dit boek wordt het dorp van vóór 1970 beschreven. Daniëls, zelf opgegroeid in een dorp, beschrijft het vroegere dorp in al zijn aspecten.

Hij schrijft over typische dorpsfiguren als de smid, de boer, de kleine kruidenier, de dorpsdokter, maar ook over het dorpscafé, de dorpsdrama’s, de dorpspolitiek en andere typische dorpse zaken. De informatie die hij geeft wordt afgewisseld met anekdotes over dorpse figuren en veel zwart-wit foto’s waardoor het boek prettig leesbaar is.

De link met het lied “Het dorp” van Wim Sonneveld is snel gelegd. Boek en lied staan voor een nostalgische beleving. Het is een feest der herkenning voor (ex)dorpsbewoners! Noemenswaardig is het hoofdstuk over de dorpsschool. Hierin beschrijft hij onder andere de basisschool van Noordeinde, gemeente Oldebroek. Mijn kinderen hebben les gehad van de oud-leerkracht die aan het woord komt. Heel verrassend om hem hier tegen te komen!

Daniels concludeert uiteindelijk dat het dorp niet dood is, maar dat het noodgedwongen is veranderd. Het resultaat is een prachtige biografie van het dorp van toen en nu – een feest der herkenning voor iedere (ex-)dorpsbewoner.

Daniëls is taalkundige, cabaretier en schrijver van boeken over taal, literaire verhalenbundels, woordenboeken, poëzie en informatieve boeken over uiteenlopende onderwerpen.

Ook geeft hij lezingen. In deze rol komt hij op 17 maart 2021 naar de Heerd in Heerde. Momenteel is er een serie op tv over het dorp met Wim Daniels en Huub Stapel die hier goed bij aansluit.

Wilt u dit boek ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!
Rita van Lierop, BackOffice bibliotheek Noord-Veluwe

• Schrijver: Wim Daniels