Gepubliceerd op: 7 december 2021 16:43

Het boek is een heel boeiend verslag van een reis rond de Noordzee van de Vlaamse programmamaker Arnout Hauben die hij samen met geluidsman Ruben Callens en cameraman Philippe Niklaes heeft gemaakt. In 100 dagen hebben zij 5000 kilometer afgelegd. De reis ging te voet, per boot, trein of op de fiets.

Altijd was de Noordzee aanwezig. Uiteraard ging de reis langs de Belgische, Britse, Noorse, Deense, Duitse, Nederlandse en Belgische kusten, maar ook de ruige Orkney- en Shetlandeilanden zijn bezocht.

Centraal staan de persoonlijke verhalen van de kustbewoners die ze tegenkomen, zeeverhalen van vroeger en nu. Mooie foto’s ondersteunen de krachtige tekst.
De 10 delige tv serie die van deze reis is gemaakt vormt de basis voor dit boek. Zelfs als je die serie hebt gezien is het boek zeer de moeite waard. Er is inmiddels ook een opvolger: “Dwars door de Middellandse zee”.

Wil jij dit boek ook lezen? Je vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!
Rita van Lierop, educatie bibliotheek Noord-Veluwe

• Schrijver: Hauben, Arnout