Gepubliceerd op: 25 januari 2022 13:35

Het boek “Olaf en de groene challenge” is een boek met een humoristisch verhaal met veel groene weetjes. Evelien van Dort heeft het boek geschreven over een actueel thema.

Tegenwoordig is het onderwerp duurzaamheid namelijk overal in het nieuws. Alles wat duurzaam is raakt niet op en is niet schadelijk voor mensen of de natuur. Duurzaam gaat volgens Olaf ook over je eigen geluk. ”Dus iets wat niet duur is, maar er gewoon is. Duurzaam is vooral dat iets ‘blijvend’ goed is, elke dag en dat het niet onze planeet verpest”. In dit boek wordt van alles en nog wat besproken. Wat wordt er bijvoorbeeld bedoeld met dat iedereen een footprint heeft of wat is ontspullen? Weet jij het antwoord? Ook staat er het recept in van brandnetelsoep. Prikt niet! Best lekker.

Het boek gaat over Olaf en zijn vrienden Finn, Jamaica en Bram. Olaf zit in groep 8 van meester Bas. De gemeente vraagt wie er mee wil doen aan een groene challenge (dit is een Engels woord voor uitdaging). Het gaat erom wie het beste plan heeft voor een groene, kindvriendelijke buurt.

Het begin van het boek is zo pakkend dat je meteen door wilt lezen. “Vind jij een ijsbeer zonder ijsschots zielig? Word je misselijk van plasticsoep? En is je lievelingsdier toevallig ook een zeehond, lees dan verder (er staan ook veel tekeningen bij de tekst, hoor).”

Inderdaad staat op bijna elke pagina een tekening gemaakt door Juliette de Wit, zodat het boek niet saai is. Er staan allemaal giga groene acties in en tips en trucs voor thuis en op school, zodat je de wereld een stukje beter kunt maken. Wel leuk om te weten dat dit jaar de Kinderboekenweek “Gi-ga-groen” als thema heeft. Als je dit boek vóór oktober leest ben je al goed voorbereid. Misschien kun je zelf op school ook een challenge met elkaar doen. Olaf en iedereen om hem heen worden er in ieder geval erg blij van. Olaf voelt zich zo blij dat het haast niet in hemzelf past… Wie wil dat gevoel zelf ook niet eens een keer ervaren?

Ben je benieuwd naar de inhoud van dit boek kom dan naar de bibliotheek Noord-Veluwe om dit boek te lenen. Als het is uitgeleend kun je het natuurlijk ook reserveren.

Het boek is geschikt voor de leeftijd 6 tot 12 jaar. Het boek staat in de bibliotheek bij de J-boeken bij de gele PIM aanduiding “mens en maatschappij”. Het trefwoord is “Ecologische leefwijze” en de “schrijversnaam” DORT. Kun je het niet vinden vraag er dan naar bij de medewerker van de bibliotheek.

Wil je dit boek ook lezen? Je vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!
Magda Dekker, teamleider ontmoeting en verblijf

• Auteur: Dort, Evelien van
  • Titel: Olaf en de groene challenge