Gepubliceerd op: 19 april 2022 12:31

Wie is Banksy?, vragen veel mensen zich af. Wat is Banksy is echter een veel belangrijkere vraag. Want zijn werk is zijn statement.

Mocht je nog nooit van Banksy gehoord hebben dan heb je vast wel gehoord van het meisje met de ballon dat door de shredder ging. Dit boek bevat veel van zijn kunstwerken die hij overal op straat gemaakt heeft.
Ik ben opgegroeid in de tijd dat graffity opkwam. Door velen werd het gezien als vernieling van publieke eigendommen maar de geluiden gingen toen ook al dat het verfraaiing was van soms enorme betonblokken en saaie gevels. Banksy heeft hier een enorme draai aan weten te geven doordat zijn streetart nu als kunst wordt gewaardeerd en beschermd. Zelf vindt hij dat kunst voor iedereen toegankelijk moet zijn, vind je het niet mooi dan schilder je eroverheen zegt hij. Zijn kunstwerken zijn vaak politiek en maatschappijkritisch en humoristisch. Geweldig hoe hij ook de aanwezige elementen betrekt bij zijn muurkunst.
Zijn kunst zet aan tot nadenken en is bereikbaar voor iedereen. Wilt u meer weten over deze kunstenaar en zijn werk dan is dit boek een echte aanrader.

Wil je dit boek ook lezen? Je vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!
Monique Beumer, bibliotheekmedewerker

• Schrijver: Alessandra Mattanza