Gepubliceerd op: 16 mei 2022 17:36

Kawaii is Japans voor schattig. En schattig is de omslag van dit boek in ieder geval! Ik zag deze omslag vol met getekende kittens op de Aanwinstenpagina van Bibliotheek Noord-Veluwe langs komen en was meteen verkocht.

In dit jeugdboek wordt uitleg gegeven over het tekenen van Kawaii kittens, zoals de ondertitel zegt: Van snoezepoes tot koppige kater. Het boek begint met een korte uitleg over Kawaii en materialen om te tekenen, van potlood tot apps.

Bij de eerste uitleg over het tekenen geeft Olive Yong direct een goede tip “Ik gebruik graag veel gebogen lijnen in mijn tekeningen, die bijdragen aan die Kawaii- (of schattigheids) factor”. Daarna volgen de basisvoorbeelden, zoals de vorm van de kop en de gezichtsuitdrukkingen. Het overgrote deel van het boek bestaat uit 75 voorbeelden van schattige kittens, die je stap voor stap na kunt tekenen. Die voorbeelden zijn ingedeeld in diverse hoofdstukken, zoals Dagelijkse activiteiten (met mijn favoriet “De luilak”, een kitten dat heerlijk op een kussen ligt) en Liefde delen, met daarin een prachtige tekening van twee katjes met de pootjes op elkaars rug.

Aan het einde volgen kattenrassen, met bijvoorbeeld een heerlijk wollige Noorse boskat en een speelse Europese korthaar. Ieder hoofdstukje begint met een mooie kattentekening met een zelfbedachte spreuk, zoals “Wees niet bang voor het donker. Dan schijnen de sterren het helderst.” Bibliotheek Noord-Veluwe heeft meer Kawaii tekenboeken, maar dit boek vol kittens is echt mijn favoriet!

Wil je dit boek ook lezen? Je vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!
Diana Pater, beleidsadviseur Bibliotheek Noord-Veluwe

• Titel: Kawaii kittens tekenen