Gepubliceerd op: 23 augustus 2022 11:18

Bij de nieuwe boeken in de bibliotheek lag het boek “Shame on you”. De voorkant sprak mij aan omdat het de Winnaar is van de Jonge Jury en omdat er voorop staat dat er QR-codes in het boek staan, die je kunt scannen. Een nieuwe vorm voor mij. Verder is het een jeugd-thriller en ik houd wel van een beetje spanning.

De vorm van het boek is bijzonder. Het boek begint met een blauwe pagina waar meteen de spanning wordt opgevoerd. Er ligt een persoon in een krappe ruimte. Ieder beweging doet pijn en het is onmogelijk om de benen en armen te bewegen. Ook kan de persoon niet schreeuwen omdat de mond is afgeplakt. “Ademen, zeg ik tegen mezelf. Niet in paniek raken. Want als paniek je overmeestert, ga je dood.”
De vraag rijst meteen op: Wie is deze persoon en wat is er gebeurd?
Op de volgende pagina kun je door de QR-code het verhaal in een filmpje zien en horen van de hoofdpersoon. Maar wie is het?

In het vervolg van het boek wisselen de personen elkaar af. Elk nieuw hoofdstuk begint met een afbeelding van degene die aan het woord is op een afbeelding van een smartphone. Afgewisseld met filmpjes en nog een paar keer een blauwe pagina waar de spanning weer wordt opgevoerd.

Het verhaal:
Een vriendengroep kruipt stiekem door een hekwerk van een vakantiepark en breekt in in een vakantiehuisje bij een meer. Je leert de personages steeds beter kennen en ook kom je meer te weten over hun achtergronden. Indy was ooit bevriend met Jayden, maar is nu verliefd op Daan. Op het laatste moment heeft ze Daan voor het weekend meegevraagd. Dit vindt Jayden natuurlijk erg vervelend, want hij is nog steeds gek op Indy. Sharon is de vriendin van Indy. Indy heeft een filmpje gemaakt van Sharon, die kust met de vriend van iemand anders. Jayden stuurt het filmpje door naar de groepsapp. Snel probeert Indy het filmpje voor iedereen te verwijderen. Nu maar hopen dat niemand het nog heeft gezien, want dat zou een ramp zijn. Dat weet ze uit ervaring. Heeft Sharon het doorgestuurde filmpje gezien? Een andere vriend Marlon komt iets later aan. Hij is heel erg gepest met een foto die via social media verspreid is. Wat dat allemaal teweeg heeft gebracht lees je in deze thriller. Ik kan je wel vertellen dat een weekendje uit, verandert in een nachtmerrie. Na het lezen snap je ook de titel van het boek. Tot het eind toe blijft het spannend hoe het afloopt.

Ben je benieuwd naar de inhoud van dit boek kom dan naar de bibliotheek Noord-Veluwe om dit boek te lenen. Als het is uitgeleend kun je het natuurlijk ook reserveren. Het is een C leesboek geschikt voor de leeftijd vanaf 13 jaar. Kun je het niet vinden vraag er dan naar bij de medewerker van de bibliotheek.

Magda Dekker, manager Ontmoeting en Verblijf

• Auteur: Woodrow, Margje