Gepubliceerd op: 18 oktober 2022 09:00

De mooiste tijd van je leven? Herinner jij je nog die heerlijke zomer waarin je eindexamen deed, toen elke dag de zon scheen en je van feest naar feest hopte? Dat geldt helaas niet voor Ben, de hoofdpersoon van dit boek die dit jaar eindexamen doet. Voor hem is het letterlijk én figuurlijk een kwestie van overleven.

Drie jaar geleden pleegde zijn zus zelfmoord, totaal onverwachts. Zijn verdriet om zijn zus is nog heel groot. Zijn vader is na de dood van zijn zus vertrokken. Ben en zijn moeder blijven samen achter, allebei in hun eigen wereldje. Op school hoort Ben er niet echt bij, zeker niet bij de populaire groepjes. Ondertussen worstelt hij ook met zijn (seksuele) identiteit. Al lezende word je de beklemmende sfeer ingezogen van het kleine dorp waar Ben woont. Verstikkend gewoonweg…

En dan wordt het dorp opgeschrikt door een reeks mysterieuze zelfmoorden onder tieners. Voor Ben is dit onverteerbaar, het verlies van zijn zus is weer een open wond. Wat is er aan de hand in het dorp? Houden deze zelfmoorden verband met die van Bens zus? Wat gebeurt er op al die examenfeestjes? Er ontstaat een broeierige sfeer onder de tieners. Verveling en ontsporing liggen op de loer… Hoe loopt dit af?!

‘Stenen eten’ is een spannende en ontroerende ‘coming of age’ roman voor young adults, maar zeker ook voor hun ouders. Het geeft een inkijkje in de gevoelswereld van jongeren. Het zware thema wordt luchtig en met de nodige humor gebracht. Een aanrader!

Wil jij dit boek ook lezen? Je vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe! Ook verkrijgbaar als e-book via de Bibliotheek Online.
Biebtipper Sonja Koele, bibliotheek medewerker

• Schrijver: Koen Caris