Gepubliceerd op: 8 november 2022 12:31

Als liefhebber van rivieren en zeeën, houd ik ook van de bouwwerken bij het water. Sluizen, vuurtorens, bruggen, ik vind het interessant om ze te bekijken. Maar over dijken had ik eigenlijk nog nooit nagedacht. Door dit boek is dat veranderd. Ook dijken zijn interessante bouwwerken. Samen met de duinen beschermen ze ons tegen overstromingen. De noodzaak van deze bescherming bleek weer bij het hoogwater in de zomer van 2021 in Valkenburg.

In Voorbij de dijken worden 30 projecten beschreven uit het Hoogwaterbeschermingsprogramma. Ze zijn onderverdeeld in de thema’s Innovatie, Cultuurhistorie (met de Hoogwatergeul Veessen-Wapenveld), Participatie, Ruimtelijke kwaliteit en Internationaal. Na de hoogwaterdreiging in de jaren 90 is de Nederlandse aanpak veranderd. Niet meer strijden tegen het water, maar werken met het water. Bij ieder thema staat uitleg in tekst, maar het belangrijkste deel van het boek zijn de vele foto’s, vaak wel twee pagina’s groot. Van de werkzaamheden en van het eindresultaat.

In het hoofdstuk over de Hoogwatergeul Veessen-Wapenveld wordt niet alleen uitleg gegeven over het doel. Er is ook, al is het kort, aandacht voor de weerstand die het project opriep. En cijfermatige informatie. De hoogwatergeul kan zorgen voor een waterdaling van 71 cm in de IJssel. Er is voor de aanleg van 16 km dijk ca. 1.200.000 m3 zand en 500.000 m3 klei verzet. Ook bijzonder bij dit project was de plaatsing van 17 hoogspanningsmasten op een verhoogde fundering. Dit is om ze te beschermen tegen hoogwater, maar ook om te zorgen dat ze de doorstroming niet blokkeren. De hoogwatergeul dient alleen voor noodgevallen. In gewone winters blijft het inlaatwerk dicht en zal er geen water de geul binnenstromen.

Wat ik ook heel bijzonder vond is het project in Katwijk: Parkeren onder de duinen. De duinen werden versterkt met een dijk binnen in de duinen. En deze versterking werd meteen gebruikt om het parkeerprobleem aan te pakken. Er is een 500 meter lange parkeergarage tegen deze dijk gebouwd. Deze parkeergarage is daarna “ingepakt” met duinzand.

Het is een leuk boek om rustig door te bladeren. Om de foto’s te bekijken en dan bij aansprekende projecten de tekst te lezen. Erg interessant, een aanrader!

Wil je dit boek ook lezen? Je vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!
Diana Pater, beleidsadviseur Bibliotheek Noord-Veluwe

• Schrijver: Marinke Steenhuis, Paul Meurs