Gepubliceerd op: 5 februari 2016 14:09

Omdat ik pas bij een lezing van André Kuipers ben geweest dit keer een boek over ruimtevaart. André Kuipers weet zo enthousiast over het beroep van astronaut te vertellen en hij liet zulke mooie foto’s en filmbeelden zien dat ik wel eens wat meer wilde weten over de ruimtevaart.

Dit boek van Carole Stott is prima geschikt om wat meer te weten te komen. Iedere dubbele pagina wordt er een ander onderwerp besproken en er zijn heel veel foto’s en tekeningen. Het boek begint met “Dromen van de ruimte”, hoe de nieuwsgierigheid van mensen leidde tot de droom om ruimtereizen te maken.

En dat die droom in 1961 werkelijkheid werd met de eerste mens in de ruimte. Daarna wordt er in het boek uitleg gegeven over wat de ruimte is, welke landen bij de ruimtevaart zijn betrokken, welke ruimtereizigers er geweest zijn (mensen en dieren) en vele andere informatie. Zo is er ook een hoofdstuk over de Man op de maan, van 1969 – 1972 zijn er 12 astronauten op de maan geweest. Bij dat hoofdstuk zijn foto’s van de maanwagen, van maansteen, de gereedschappen die gebruikt werden en natuurlijk van het landingsvaartuig.

Ook interessant is het hoofdstuk over Leven in de ruimte. Eten, slapen, wassen, sporten, alles gaat anders in de ruimte. In het boek is ook aandacht voor de Gevaren en rampen. Aan het einde van het boek worden er wat korte feiten gegeven, worden de records benoemd, is er een tijdlijn van 1957 – 2009 en zijn er tips voor musea en websites voor degenen die meer willen weten. Dit boek is een aanrader voor wie meer wil weten over ruimtevaart!

Wil jij dit boek ook lezen? Je vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!
Diana Pater, strategisch beleidsmedewerker

• Schrijver: Carole Stott