Gepubliceerd op: 31 januari 2017 21:33

"Stille wateren" van Viveca Sten is het eerste deel van de "Sandhamn"serie. Het verhaal speelt zich af op het eiland Sandhamn aan de scherenkust voor de kust van Stockholm. Een lijk spoelt aan en de hulp van rechercheur Thomas Andreasson wordt ingeroepen. Het is niet duidelijk of het om zelfmoord of een ongeluk gaat. Aan moord wordt in eerste instantie niet gedacht. Het ziet er naar uit dat de zaak snel afgesloten kan worden.

Dan wordt een tweede dode gevonden, die familie blijkt te zijn van de eerder gevonden verdronken man, daarna nog een derde. Een spannende thriller waarbij naast het politieteam een rol is weggelegd voor Nora Linde, een goede vriendin van Thomas Andreasson. Zij heeft met haar gezin een zomerhuis op Sandhamn en weet heel veel van de oorspronkelijke bewoners, waardoor zij Thomas bij kan staan bij het onderzoek. Samen komen zij tot een verrassende ontknoping.
De beschrijvingen van het eiland en de sfeer maken dit verhaal tot een fijne Scandinavische thriller, boeiend van het begin tot het einde. Bovendien krijgt de lezer een kijkje in het turbulente privé leven van de hoofdpersonen, waardoor het uitnodigt tot het lezen van de vervolgdelen van deze serie, hoewel de boeken ook onafhankelijk van elkaar zijn te lezen.

Wilt u dit boek ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe.
Astrid van Oostveen, bibliotheekmedewerker

• Schrijver: Viveca Sten