Gepubliceerd op: 14 februari 2017 12:37

In de rustige Londense wijk waar schrijver Alan Bennett pas is komen wonen zwerft een excentrieke dakloze vrouw rond in een aftands bestelbusje dat ze steeds bij iemand anders voor de deur parkeert.

De buurtbewoners zijn niet blij met de aanwezigheid van deze Mary Shepherd. Ze stinkt en is chagrijnig en onbeschoft. Haar busje ligt vol vuilniszakken met rommel. Op een dag zet Mary haar busje bij Alan op de oprit. Voor een paar weken is de afspraak; uiteindelijk blijft ze vijftien jaar.

Alan raakt tegen wil en dank steeds meer betrokken bij het leven van Mary en bouwt een bijzondere band met haar op. Hij vindt haar irritant en fascinerend tegelijk. Hij voelt dat zij een groot geheim met zich meedraagt. Als hij later in de film op onderzoek uitgaat ontdekt hij welke tragische gebeurtenissen Mary in haar busje hebben doen belanden.

De film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Ik vind het een prachtige, humoristische film en dat komt volledig door Maggie Smith die de aan lager wal geraakte Mary Shepherd net zo overtuigend weet neer te zetten als de deftige Lady Violet Crawley uit Downton Abbey. Ik kan deze film iedereen aanraden.

Wilt u deze film ook zien? U vindt hem bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!
Gea Klompenhouwer, medewerker klantcontacten

• Regisseur: Nicholas Hytner