Gepubliceerd op: 6 juli 2012 00:15

Tien kinderboeken maakten kans op de Gouden Griffel 2010. Eén dag voor het begin van de kinderboekenweek, op 5 oktober, werd onthuld, welk boek heeft gewonnen.

Mijn favoriete boek voor deze prijs was Aadje Piraatje. Dat gaat over een lief kereltje dat opgroeit tussen ruige piraten zoals Goof-zonder-oog en Joop-houten-poot. Aadje maakt heel gewone dingen mee. Hij gaat in bad, hij moet zijn bord leegeten (minstens zeven hapjes schildpaddensoep) en hij wil graag een eigen huisdier. Als Aadje zijn moeder mist, schrijft hij samen met Jan-zonder-hand een brief aan haar. Alle stoere piraten barsten in tranen uit wanneer hij deze brief voorleest. Aadje krijgt ook zwemles. Intrekken, wijd en sluit, dat is bekend, maar gelukkig hebben wij geen haaien in ons zwembad! Het zijn prachtige verhalen om telkens weer te lezen. De vrolijke tekeningen laten zien waar ze over gaan. Aadje en zijn vader hebben een rood-wit gestreepte trui, terwijl de andere piraten in het blauw-wit zijn getekend. De teksten worden vanzelf liedjes, kijk maar naar het filmpje van Aadje op You Tube. Voor mij is het duidelijk: Aadje Piraatje verdiende het Goud! Kom naar de bibliotheek om de avonturen van Aadje te lezen! Of reserveer het via de catalogus.

Welk boek was jouw favoriet voor de Gouden Griffel? Laat het me weten en mail het naar kwolf@bibliotheeknoordveluwe.nl.

• Titel: Aadje Piraatje
  • Schrijver: Sieb Posthuma