Gepubliceerd op: 30 augustus 2022 12:00

In de afgelopen periode zijn de Zilveren en Bronzen Griffels en Penselen bekendgemaakt. De jaarlijkse prijzenregen voor kinderboeken. Een overzicht van prachtige boeken die je kunt vinden in de bibliotheek.

In de derde grot van links in de groene vallei werd een holenmensje geboren. Zijn ouders noemden hem Knots. Het was een naam voor een echte krijger! Maar Knots is helemaal niet zo stoer…..

Knots leert op school niet alleen rekenen met mammoeten, maar ook dat Oerkies en sneeuwleeuwen heel gevaarlijk zijn. Als hij dan op een dag een Oerkie en een sneeuwleeuw tegenkomt denkt hij al snel dat het met hem gedaan is. Maar Oerkie Freddie blijkt helemaal niet gevaarlijk te zijn, en de kleine sneeuwleeuw is eigenlijk alleen maar schattig. Zo schattig dat hij zelfs een naam krijgt: Stip. Maar Stip is verdwaald en moet terug naar het sneeuwdal. Knots en Freddie besluiten hem samen terug te brengen naar zijn ouders.

Dan blijkt dat Tuf, het irritante zusje van Knots, zich die ochtend heeft verstopt in de rugzak van Knots! Ook zij gaat mee om Stip naar huis te brengen. Onderweg moeten ze op hol geslagen mammoeten trotseren, gevaarlijke klauwkrokodillen ontwijken en giebelende lachkikkers negeren. Al met al een spannend en hilarisch avontuur.

Door de humor en het grote lettertype is dit boek heel geschikt voor kinderen die niet zo van lezen houden. Ook een leuk boek om voor te lezen!

Wil jij dit boek ook lezen? Je vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!
Geraldine Galjee, Leesconsulent

• Schrijver: Tijs van Marle