Wethouder Brouwer enthousiast over belevenistafel bij bieb

Gepubliceerd op: 9 februari 2024 14:30

Vrijdagochtend was wethouder Brouwer bij de bibliotheek in Hattem om de nieuwe belevenistafel officieel in gebruik te nemen. Dat gebeurde tijdens een workshop voor bibliotheek- en taalpuntmedewerkers.

“Echt iets voor jong en oud” vertelde wethouder Brouwer enthousiast nadat ze uitleg had gekregen over de mogelijkheden van de tafel. “Het onderwijs zou dit moeten weten, het spel over kunst is echt bruikbaar voor hen. En voor ouderen is er een heel gevarieerd aanbod, dit biedt zoveel mogelijkheden om met elkaar in gesprek te gaan door de onderwerpen die gekozen kunnen worden!”

“De belevenistafel is een groot touchscreen, waar je alleen of met anderen op kunt puzzelen, een spel kunt spelen of kunt oefenen met taal. Om samen of alleen te leren, te ontdekken en te verkennen.”, licht beleidsadviseur Diana Pater toe. “Voor alle leeftijden. Jonge kinderen kunnen bijvoorbeeld kleuren, basisschoolleerlingen kunnen o.a. het zebra-race spel spelen. Ouderen kunnen herinneringen ophalen via muziek of afbeeldingen.”

De tafel is al een paar weken in de bibliotheek aanwezig en vooral de jeugd heeft de tafel al ontdekt. “Soms moeten we kinderen er echt op wijzen dat het vijf uur is en de bibliotheek gaat sluiten, zo druk zijn ze ermee. Maar ook volwassenen gebruiken de tafel al.”, vertelt bibliotheekmedewerker Rika. “Wat ook een heel leuk effect van de tafel is dat kinderen die elkaar niet kennen spontaan met elkaar gaan spelen. De ouders komen daar bij staan en raken zo ook met elkaar in gesprek.”, zo ervaarde bibliotheekmedewerker Janny.

“Ook voor het Taalpunt is de tafel heel bruikbaar.”, volgens Taalpuntdocent Saskia Kuiling. “Op een speelse manier bezig zijn met taal en ondertussen de woordenschat vergroten. Dit is super laagdrempelig.”

“Deze belevenistafel hadden we eerder moeten hebben!”, zo besluit wethouder Brouwer, “Dit is gericht op interactie, communicatie en samenwerking. Een aanwinst voor de bibliotheek!”