Coördinator VoorleesExpress

Bij de VoorleesExpress komt een vrijwilliger thuis bij gezinnen om samen met ouders voor te lezen en taalspelletjes te doen. Het traject duurt 20 sessies en is gericht op kinderen van 2,5 tot 8 jaar.

Het doel is om samen met ouders de taalomgeving te verrijken, zodat kinderen thuis meer gestimuleerd worden in de taalontwikkeling. De kinderen krijgen meer taalplezier, meer zelfvertrouwen en betere taalvaardigheden. Samen met de voorlezer ontdekken ouder en kind welke vormen van taal bij ze passen en hoe leuk taal kan zijn!

Als coördinator begeleid je een aantal voorlezers en gezinnen. Je woont samen met je voorlezers twee keer per jaar een bijeenkomst bij die georganiseerd wordt door de projectleiding. Hierbij wordt algemene informatie gegeven en ga jij met voorlezers ervaringen uitwisselen en ideeën opdoen. Je denkt mee over hoe het voorleesritueel het beste vorm kan krijgen in het gezin. In bepaalde gevallen ga je drie keer met de voorlezer mee op gezinsbezoek. Je maakt gebruik van een digitaal volgsysteem waarmee je op de hoogte blijft van de vorderingen bij de gezinnen.

Van een coördinator verwachten wij organisatorisch vermogen, oplossingsgericht denken en handelen en goede communicatie met diverse doelgroepen. Je bent flexibel, goed telefonisch en per mail bereikbaar en vindt het leuk om mensen te motiveren. Je hebt een open houding, woont in gemeente Elburg, Hattem, Heerde of Oldebroek en je bent in de gelegenheid je voor een langere tijd aan het project verbinden.

Voordat je kunt beginnen zijn een intakemoment en een Verklaring Omtrent het Gedrag nodig. Daarnaast volg je, net als de voorlezers, een training Interactief Voorlezen met daarbij tips voor het uitzoeken van geschikte materialen. Deze training wordt gegeven op het moment dat er voldoende aanmeldingen zijn.

Je wordt begeleid door de projectleiding van de Bibliotheek Noord-Veluwe, de uitvoerende partij van de VoorleesExpress. Je krijgt informatie over het project, het begeleiden van vrijwilligers en het betrekken van ouders.

Zie ook voorleesexpress.nl. Voor meer informatie ggaljee@bibliotheeknoordveluwe.nl.