Belangrijke tips bij lezing door bank, politie en bieb

Gepubliceerd op: 29 september 2023 09:52

De lezing bij de Bibliotheek in Wezep over veilig bankieren en fraude herkennen, een samenwerking bussen Regiobank, politie en de Bibliotheek Noord-Veluwe, leverde belangrijke tips op voor de aanwezigen.

Wilger Huenestein en Marjon Kalter, werkzaam bij de Regiobank, kwamen als eerste aan het woord. Zij begonnen hun presentatie met uitleg over de misleidende methoden die op dit moment veel worden gebruikt. Ook de hierbij veel voorkomende technieken werden besproken. Technieken die veel gebruikt worden zijn: de hulpvraag, de voor wat hoort wat methode en baiting (bijv. nep-advertenties en phisingmailtjes). Vervolgens bespraken Wilger Huenestein en Marjon Kalter bankhelpdeskfraude. Hierbij wordt je opgebeld door iemand die zich voordoet alsof hij bij de bank werkt. Wilger Huenestein en Marjon Kalter bespraken hierbij ook wat je moet doen als je slachtoffer bent geworden.

Deze bankhelpdeskfraude was ook het belangrijkste onderwerp bij de presentatie van Jan Willem Jansen van het politieteam Veluwe Noord. Hij vertelde over de fraudeurs die zich voordoen als bankmedewerkers en zelfs aan de deur komen om de bankpas op te halen.

Na de presentaties was er gelegenheid om vragen te stellen, hier werd veel gebruik van gemaakt.
Het was een succesvolle avond met veel informatie waar de belangstellenden echt iets aan hadden.

Omdat er veel belangstelling is voor dit onderwerp, zal deze lezing in januari 2024 herhaald worden.