Gepubliceerd op: 29 augustus 2013 14:00

In deze 100ste biebtip aandacht voor twee boeken. Charlotte Dematons heeft in het eerste boek “Nederland”, ons land geschilderd in duizend en één details. Haar tekeningen blijven boeien: iedere keer ontdek je weer iets nieuws. Verschillende taferelen worden geschilderd uit onze historie, maar ook onze tradities en eigenaardigheden komen naar voren.

Het is informatief, maar ook speels. Ze geeft zoekopdrachten mee. In iedere tekening is een gele ballon te vinden bijvoorbeeld, maar ook een nederlands kinderliedje. Sietske en Hielke met hun boot de Kameleon zijn in iedere tekening ergens te vinden. Ken je Nederland goed, dan is het een feest van herkenning. Dit geldt natuurlijk vooral voor ouderen. Voor anderen is dit prentenboek een mogelijkheid om (opnieuw) kennis te maken met Nederland. En dan zul je aangemoedigd worden om delen van Nederland ook in het ‘echt’ te gaan bekijken!

In het boek “Duizend dingen over Nederland” worden de details toegelicht: hoe vieren we Koninginnedag, Oud en nieuw. We maken kennis met verschillende streken, o.a. de Veluwe, met tradities en eetgewoonten.

Kortom, “Nederland” en “Duizend dingen over Nederland” zijn boeken om heel lang van te genieten en elke keer weer iets nieuws in te ontdekken. Ongelooflijk dat Charlotte, die de eerste achttien jaar van haar leven in Frankrijk heeft gewoond, zo’n uitgebreide studie van ons land heeft gemaakt en dit zo prachtig op papier heeft weergegeven!

Wilt u deze boeken ook lezen en bekijken? U vindt ze bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!

Hetty Kruithof-van de Weg, directeur de Bibliotheek Noord-Veluwe