Gepubliceerd op: 29 november 2013 15:00

Meester Rembrandt zat zó dicht bij de snijtafel dat hij het lijk moest kunnen ruiken. Maar hij keek naar Dirk, zijn tekenstift in de lucht. Dit boek speelt zich af in de tijd van Rembrandt en gaat over het beroemde schilderij ‘De anatomische les van Dr. Nicolaes Tulp’. Dirk (de zoon van de chirurgijn) wil zijn vader graag opvolgen. Als er een dief wordt opgehangen gaat hij stiekem naar de openbare anatomische les.

Als hij ziet hoe zijn vader het lijk van de gehangene opensnijdt…. moet hij overgeven. Tot overmaat van ramp ontdekt Dirk dat Rembrandt dit voorval heeft geschilderd. Dat mag zijn vader nooit te weten komen! Gelukkig heeft Dirk twee echte vrienden die hem willen helpen dit probleem op te lossen. Zou het hem lukken en wordt Dirk later ook daadwerkelijk chirurgijn?

Een spannend avontuur! Je leert het Amsterdam uit de 17e eeuw kennen met galgenveld, snijzaal en waaggebouw. Ook lees je over beroemde kunstenaars. Het verhaal is gebaseerd op het beroemde schilderij van Rembrandt. Dit hangt nu in het Mauritshuis in Den Haag. De les vond plaats op 16 januari 1632. Eén keer per jaar organiseerde het Amsterdamse chirurgijnsgilde een openbare ontleding. Het daarbij gebruikte lichaam moest van een geëxecuteerde crimineel zijn. Zo’n ontleding trok veel volk, tot en met de jonge Dirk!

Wil jij dit boek ook lezen? Je vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!

Karin Wolf, Bibliotheek Noord-Veluwe

• Schrijver: Lydia Rood