Gepubliceerd op: 3 januari 2014 13:44

Op de aanwinstentafel in de Eper bibliotheek werd mijn oog getrokken naar dit pas verschenen boek “Licht op het Noorden” van schrijfster (én filosofe en programmamaakster) Stine Jensen. Op jonge leeftijd emigreerde Jensen uit Denemarken. Voor de tv-serie “Licht op het Noorden” (voor HUMAN/VPRO) reist zij in 2013 door Denemarken, Noorwegen, Zweden en Finland, op zoek naar de ziel van onze noorderburen waarbij ze een inkijkje in hun leven geeft.

En nu is er dus dit gelijknamige boek!

Scandinavië is in opkomst. Iedereen leest Scandinavische misdaadliteratuur, koopt spullen voor zijn inrichting bij IKEA en is in de ban van series als Borgen en The Killing. Maar hoe is het echte leven in het Noorden? Zijn Scandinaviërs werkelijk het gelukkigste volk op aarde? Hoe overleven ze het donker? En wat is de keerzijde van al die rijkdom, emancipatie, natuurlijke schoonheid en veiligheid?

Als je Stine Jensen vooraf had gevraagd of het leven in Scandinavië inderdaad zo goed is, of dat Noordse paradijs echt bestaat, had ze waarschijnlijk ja gezegd.

“Eigenlijk was mijn beeld heel positief. Met dat zwangerschapsverlof van een jaar, en die mannen die zo goed meedoen. En die prachtige natuur. Maar ik moest wel altijd een beetje grinniken als ik hoorde dat Denemarken weer eens als het gelukkigste land op aarde uit de bus was gekomen. Want ik weet hoe dat werkt. Alles wordt onder het tapijt geschoven.”

En dan volgt een grappig voorval uit haar eigen jeugd. “Ik zat een keer met mijn oma in een nieuw café. We hadden net besproken dat de koffie lauw was en de bediening waardeloos toen we een enquête kregen. Mijn oma vulde in: hoe was de koffie? Uitstekend. De bediening? Geweldig. Ik zei tegen mijn oma: je vond het toch helemaal niet goed? Nee zei ze, maar dat hoeven zij toch niet te weten?”

De Noordse mens heeft moeite met het tonen van emoties en dit wordt ook wel als verklaring gegeven voor het aanwezige drugsprobleem. Als je buiten de samenleving valt, kun je in de blackmetal gaan, of je gaat drugs gebruiken. Woede is een emotie die je niet mag laten zien.

In de inleiding begint Stine met een uitspraak van de grote Deense filosoof Kierkegaard: Het leven kan alleen achterwaarts begrepen worden, maar het moet voorwaarts worden geleefd. In haar epiloog komt ze hierop terug met haar wensgedachte dat het nu misschien wel tijd is voor Scandinavië om het tapijt op te tillen en de eigen identiteit te onderzoeken.

Wat het boek én de tv-serie leuk en boeiend maakt is het persoonlijke tintje dat de schrijfster er aan geeft vanwege haar onderzoekende geest en haar, altijd behouden, Deense nationaliteit.

Wilt u dit boek ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!
Ankie van der Lende, medewerker Klantencontacten Bibliotheek Noord Veluwe

• Schrijver: Stine Jensen