Gepubliceerd op: 17 januari 2014 12:55

Bioloog Henk de Fluiter en zijn vrouw Bep zijn nog maar net getrouwd als ze begin jaren dertig naar Nederlands-Indië vertrekken voor Henks carrière. Al is met name Beps heimwee naar haar familie in Nederland de eerste jaren groot, ze bouwen er allengs een zeer gelukkig leven op met hun drie dochters. Tot de Tweede Wereldoorlog uitbreekt en ze van elkaar worden gescheiden: Henk wordt tewerkgesteld aan de Birma-spoorlijn en Bep belandt met hun dochters, van wie de jongste nog maar een baby is, in een kamp op Java. Wanneer zullen ze elkaar weerzien?

Met Bep als verteller beleven we haar verlovingstijd – die prachtig leest als een ouderwets meisjesboek – en haar eerste huwelijksjaren. Jaren vol liefde zijn het, tussen een man en een vrouw die het samen heel goed hebben, gecompleteerd met de zo gewenste kinderen. Maar het kan niet duren, zo weten we vanaf pagina één. Ergens gaat er iets fout. Dat is bijna niet voor te stellen, door de band van het gezin. Die staat voorop, zelfs in de jaren dat ze elkaar niet zien, onder verschrikkelijke omstandigheden leven en elkaar niet eens in leven weten. Hoe het fout gaat, en wat voor impact dat heeft, dat ráákt dan ook. Net als de gedachte dat Pauline Slot zich voor dit boek verdiepte in familiedocumenten: Henk de Fluiter is haar (aangetrouwde) oudoom. Voor een groot deel baseerde ze zich op het dagboek dat hij bijhield in zijn gevangenschap. Zijn verhaal, maar meer nog dat van Bep, tekent ze op en geeft daarmee een enorm cadeau aan haar achternichten. En aan haar lezers.

Wilt u dit boek ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!
Marijke Petersen, Bibliotheekmedewerker

• Schrijver: Pauline Slot