Gepubliceerd op: 21 maart 2014 15:35

‘Boeken over dromen — ik ben er altijd met een wijde boog om heen gelopen.’

De openingszin van Douwe Draaisma’s De dromenwever legt meteen de lat waar ze liggen moet: hoog. Dít boek over dromen zal anders zijn dan alle zelfhulpwerken die in de boekhandel / bibliotheek te vinden zijn in de categorie “Esoterie en Spiritualiteit”.

Dromen interesseerden hem nauwelijks, totdat een vriendin hem vroeg of hij eens kon uitzoeken wat er bekend was over dromen van blinden. Vanaf dat moment raakte de Groningse psycholoog en schrijver Douwe Draaisma gefascineerd door het onderwerp. Hij ontdekte dat er weinig processen in ons hoofd zo raadselachtig zijn als dromen.
Zijn speurtocht mondde uit in dit boek dat antwoord geeft op twee centrale vragen: hoe slagen onze hersenen erin om ons te laten dromen? En betekenen dromen iets? Naarmate Draaisma meer te weten kwam over dromen van blinden, groeide zijn nieuwsgierigheid naar andere aspecten van de nachtelijke hersenactiviteit. Hoe zit het eigenlijk met vliegdromen en lucide dromen? En bestaan voorspellende dromen? Wat weten we over nachtmerries of over erotische dromen?

De dromenwever is een echte Draaisma: een simpele vraag over een complex onderwerp deelt hij in behapbare partjes en kleedt hij aan met toegankelijke en beeldende verhalen die de lezer inzicht geven.
En net zoals in zijn eerdere boeken (b.v. “Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt”) verbindt hij in De dromenwever zijn onderwerp met de persoonlijke worstelingen van wetenschappers en schrijvers - bijvoorbeeld Sigmund Freud en Frederik van Eeden - waardoor een moeilijke wetenschappelijke verhandeling een spannend verhaal wordt dat beklijft.

De dromenwever ontrafelt het geheim van dromen in een trefzekere verhalende én analytische stijl. Douwe Draaisma sleurt je mee in de geschiedenis en in de levens van fanatieke droomonderzoekers.
Het lezen van de Dromenwever was voor mij persoonlijk een uitstapje en kennismaking met dit thema in een meer wetenschappelijk licht, daar mij de esoterische variant (droomduidingsboeken) juist meer bekend was. Een boeiend uitstapje! Ik heb er zeker ook persoonlijke ontdekkingen in opgedaan!

Wilt u dit boek ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!

Ankie van der Lende, Medewerker Klantencontacten Bibliotheek Noord-Veluwe

• Schrijver: Douwe Draaisma